Veelgestelde vragen

Variabele rente

  • Om welke banken en geldverstrekkers gaat het?

    Het geldt voor vrijwel alle banken en andere soorten kredietverstrekkers, zoals levensverzekeraars en creditcardmaatschappijen. Meld je aan en wij zoeken voor jou uit of jouw situatie in aanmerking komt.

  • Ik heb een onderneming – geldt het daar ook voor?

    Ja! Zowel voor leningen als rekening courant e.d.

  • Ik heb geleend om me in te kopen bij een bedrijf – geldt het dan ook?

    Ja! Wij kunnen je helpen bij alle leningen en schulden waar sprake is of was van een variabele rente. Zowel voor particuliere leningen als voor zakelijke doeleinden.

  • Waar heb ik recht op?

    Het bedrag verschilt per kredietverstrekker en per product. In veel gevallen gaat het om meer dan € 5.000. Meld je aan en wij zoeken het voor je uit.

  • Kan ik zelf nagaan of ik teveel rente heb betaald?

    We plaatsen binnenkort een rekentool op onze website die je kunt gebruiken om zelf een berekening te maken. Omdat we de tool nog aan het optimaliseren zijn, kun je ons in de tussentijd je gegevens opsturen, zodat wij een indicatie kunnen geven over de compensatie waar je recht op hebt.

  • Geldt het ook voor oude of afgeloste leningen?

    Ja! Het maakt niet uit of de lening of rekening nog loopt of al is afgelost. Hoe lang geleden dat is maakt niet uit, enkel of de rente variabel was.

  • Vallen hypotheken er ook onder?

    Ja, ook hypothecaire leningen komen in aanmerking. Zoals leningen voor een woning, appartement, woonboot of een kantoorpand. Belangrijk hierbij is of er sprake is van een variabel rente. Voor vaste rentes is er geen compensatie van toepassing.

  • Maakt het uit of de rente ooit veranderd is van variabel naar vast of andersom?

    Nee. Voor de berekening kijken we dan naar de periode waarin de rente variabel was.

  • Maakt het uit of de lening is overgegaan naar een andere bank of andere naam?

    Nee dat maakt niet uit. Wij weten bij welke bank we de claim in moeten dienen.

  • Ik krijg al een schadevergoeding van mijn bank – heb ik dan nog recht op een claim?

    Ja. De Rabobank en ABN AMRO hebben bekendgemaakt dat ze hun klanten een schadevergoeding gaan betalen, maar ze betalen in veel gevallen te weinig uit. Wij kunnen een controleberekening voor je maken. Let dus op! Teken niets voordat wij het voor je gecontroleerd hebben. Vaak teken je namelijk voor een finale kwijting en in dat geval mag je er later niet meer op terugkomen.

    Bij de banken van Credit Agricole Consumer Finance (w.o. Interbank, Ribank, Intermediaire Voorschotbank en De Nederlandsche Voorschotbank) kun je ook te weinig hebben ontvangen. Zeker als je een contract had van vóór 2008. Bij Ribank en De Nederlandsche Voorschotbank gaat het om leningen van vóór 2009.

  • De lening stond op naam van een maatschap of VOF – kan ik toch claimen?

    Ja. Het is raadzaam om dit met je (voormalige) zakenpartners te overleggen, maar je kunt hoe dan ook een claim maken.

  • Ik heb een betaalachterstand gehad en heb betaald na een vonnis of aan een deurwaarder – maakt dat uit?

    Nee, dat maakt niet uit. Ook over die schuld heb je te veel rente betaald en daarom heb je recht op terugbetaling. Er zijn banken die dat een reden vinden om niet te compenseren, maar wat ons betreft is dat onjuist.

  • Ik heb me al aangemeld bij de Consumentenbond. Moet ik me ook bij jullie aanmelden?

    Ja. Dan kunnen wij persoonlijk voor je uitzoeken wat voor jou het beste is. Op die manier krijg jij de maximale opbrengst, tegen zo weinig mogelijk kosten!

  • Aanmelden

  • Zijn er kosten verbonden aan mijn aanmelding?

    Er zijn geen kosten verbonden aan je aanmelding of deelname. Wij werken volledig op ‘no cure no pay’ basis. Dit betekent dat wij alleen een vergoeding krijgen als we voor jou ook echt succes behalen. Hierdoor loop je geen enkel financieel risico.

  • Wat doen jullie met mijn gegevens na mijn aanmelding?

    Je gegevens worden alleen gebruikt voor doeleinden die direct te maken hebben met het incasseren van je vergoeding. Wij waarborgen je privacy en zullen zonder je toestemming nooit gegevens delen met derden.

    Bekijk hier onze Privacy verklaring en Cookie policy

  • Kan ik een aanmelding weer intrekken?

    Ja. Tot 14 dagen na verzending van de opdrachtbevestiging kun je de overeenkomst kosteloos herroepen. Herroeping geschiedt per e-mail aan info@qollect.nl. Je ontvangt altijd een bevestiging van de herroeping. Zodra de termijn is verstreken kan de overeenkomst niet meer beëindigd worden. Doe je dat toch, dan ben je aan Qollect een bedrag verschuldigd ter hoogte van de succesfees die je verschuldigd zou zijn als je claim volledig door ons zou zijn afgerond. Als wij geen resultaat voor je behalen ben je ons uiteraard nooit een vergoeding verschuldigd.

  • De procedure

  • Wat willen wij bereiken?

    De terugbetaling van de te veel betaalde rente. Te veel banken doen nog niks en de banken die wel wat aanbieden, betalen veel te weinig. De Consumentenbond heeft zich op dat punt niet sterk genoeg getoond en daarom horen wij graag van zoveel mogelijk mensen die een variabele rente hebben gehad, om een sterk front te kunnen creëren.

  • Welk succes heeft Qollect behaald?

    Samen met Stichting Geldbelangen zijn er al talloze claims ingediend en met succes afgehandeld. Daarbij zijn bedragen terugbetaald tot wel € 15.000 per persoon.

  • Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen rondom mijn vergoeding?

    Na aanmelding houden we je per e-mail op de hoogte van relevante ontwikkelingen. Mocht je in de tussentijd vragen hebben dan kan je gerust contact met ons opnemen via e-mail, telefoon of WhatsApp.

  • De Kosten

  • Wat kost een aanmelding?

    Een aanmelding kost niets. Wij gaan namens jou uitzoeken waar je recht op hebt en de juiste stappen ondernemen om de rente voor je te innen. Alleen wanneer er een bedrag wordt toegekend, berekenen we een succespercentage voor onze dienstverlening en onkosten. Om deze bedragen minimaal te houden zijn we ook gestart met een poging om dit percentage door de bank zelf te laten betalen.

  • Hoe hoog is het succespercentage?

    Wanneer je recht hebt op een uitbetaling dan rekenen wij een succespercentage van 10% voor onze dienstverlening. Mocht het nodig zijn om te procederen dan moet Qollect extra kosten maken en daarom vragen wij in deze gevallen een bijdrage van 20%. Als het even kan proberen we deze stap natuurlijk te voorkomen, maar als het nodig is om je geld terug te krijgen, doen we dat zeker. Op ons risico! Als je geen recht hebt op een terugbetaling gaan we namelijk uit van ‘no cure no pay’ en betaal je niets.

  • Moet ik iets betalen als ik geen recht heb op een terugbetaling?

    Nee. Enkel bij een positief resultaat betaal je een succespercentage voor onze diensten. Voor aanmelding loop je bij ons dus geen enkel financieel risico.

  • De Organisatie

  • Wat maakt jullie anders dan andere claimorganisaties?

    Qollect combineert technologie met de meest vooruitstrevende juristen op het gebied van massaschadeclaims. Door de technologische insteek van ons platform kunnen wij consumenten goedkoper, sneller en met meer zekerheid van dienst zijn. Bij al onze claims zijn juridische experts betrokken die ervaring hebben met de processen, zodat onnodige kostenposten voorkomen kunnen worden. Hierdoor kan Qollect grote groepen consumenten tegelijkertijd een toegankelijke dienstverlening aanbieden en maximaliseren wij de slagingskans van onze claims.

  • Voldoen jullie aan de WAMCA-voorwaarden?

    Ja, wij voldoen aan de WAMCA-voorwaarden. Bij onderhandelingen met de banken en eventuele procedures staan wij onder toezicht van een onafhankelijke stichting die voldoet aan de ClaimCode en de Nederlandse wet. Bovendien werken we nauw samen met het gerenommeerde instituut Stichting Geldbelangen, die dit dossier aan het licht heeft gebracht.

  • Hoe kiezen jullie de experts uit waarmee jullie voor een claim samenwerken?

    Afhankelijk van de aard van een claim bepalen wij welke experts een toegevoegde waarde kunnen leveren. Hierdoor zijn altijd de juiste mensen betrokken bij je claim, die verstand hebben van de relevante juridische grondslag. Door onze reeds verworven kennis te combineren met het specialisme van onze experts, kunnen wij keer op keer het meest effectieve proces aanbieden voor iedere unieke claim.

  • Hoe betalen jullie de kosten voor een procedure?

    Qollect wordt gefinancierd door bedrijven en individuen die geloven in het nastreven van onze missie. Hierdoor kan Qollect doelgericht te werk gaan en snel een helpende hand bieden aan consumenten. Voor sommige claims maken wij gebruik van procesfinanciering voor gevorderde stappen in een proces. Deze combinatie zorgt ervoor dat wij voor iedere claim het meest effectieve proces kunnen realiseren.

  • Geen antwoord? Neem gerust contact met ons op!

    Koninginneweg 136H, 1075 EC Amsterdam

    KVK: 83537848

    BTW nr.: 8629.08.577.B.01

    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram