ABN AMRO zoekt rekenmachine

Vorig jaar is definitief vastgesteld dat veel banken in de afgelopen tien à twintig jaar veel te veel rente hebben doorberekend aan consumenten op hun leningen. We hebben het dan over doorlopend consumptief krediet, maar ook over hypotheken met een variabele rente. Zeker na de crisisjaren 2008 – 2009 is de rente drastisch gedaald. Zo drastisch zelfs, dat kinderen die na 2008 geboren zijn, niet eens meer weten wat ‘rente op een spaarrekening’ betekent.

En ondanks dat consumenten na de crisis nauwelijks meer konden profiteren van een beetje rente, deden de banken dat andersom wel. Ze hielden namelijk een te hoge rente in op consumentenleningen en dit is inmiddels ook bij meerdere banken en kredietmaatschappijen vastgesteld door het Kifid (Klachteninstituut financiële dienstverlening).

In 2020 begon Credit Agricole Consumer Finance (w.o. Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) op last van het Kifid al met het terugbetalen van de teveel betaalde rente. Mooi!

En onlangs heeft ook ABN AMRO aangekondigd te gaan compenseren. Je denkt vast, wat fijn dat zo’n grote bank zijn fouten toegeeft, maar als we de situatie van dichtbij bekijken, slaan ze de plank volledig mis.

Deze quote komt direct van de website van ABN: “Voor elke maand berekenen we hoeveel u te veel of te weinig betaald heeft. De verschillen tellen we bij elkaar op en trekken we van elkaar af. De uitkomst is uw compensatiebedrag.”

Uhm…. Hebben wij er nog geen kaas van gegeten of de ABN niet?

Om een situatie te schetsen:

ABN AMRO zou dus, als je in Maart 2009 € 30 teveel hebt betaald, in April 2009 € 40 en in Mei 2009 € 45, een bedrag van € 115 aan je terugbetalen. Maar wij kunnen eigenlijk niet geloven dat ABN denkt dat bedragen uit 2009 nu – in 2021!! - dezelfde waarde hebben.  ABN zet zichzelf nogal voor schut als ze denken dat we daar in trappen. Hallo inflatie? AFM kijk je mee?

Om het voorbeeld wat verder uit te diepen:

De klant heeft € 250 aan de bank betaald. Daarvan is € 220 rente en met € 30 werd de schuld verminderd. Maar nu blijkt dat de bank maar € 190 aan rente mocht berekenen. Dan had de schuld in die periode dus met € 30 meer kunnen worden afgelost, voor een totaal van € 60.

Om vervolgens voor de volgende maand te kunnen berekenen wat er te veel aan rente is betaald, moet de bank dus – voor het restant saldo - niet uitgaan van het saldo dat nu in de boeken staat,  maar een schuld die per maand zo’n € 30 lager is! In dit voorbeeld is het bedrag dat de klant terug moet krijgen dus niet € 30 maar iedere maand stapsgewijs een paar dubbeltjes hoger. En iedere volgende maand, hoeft er ook geen rente meer betaald te worden over het teveel betaalde bedrag van de maand daarvoor.

Als je denkt, “wat kunnen mij die paar dubbeltjes nou schelen?” dan snap ik dat. Maar de banken hopen ook dat je zo denkt. Wanneer je echter even doorrekent, over 12 jaar gemist rendement, dan is die dertig euro nu zo’n € 55 waard en is de compensatie dus zo’n 80% hoger!

Zo is bij ons een geval bekend waarbij een afnemer € 300 terug zou krijgen via de compensatieregeling van ABN AMRO, maar in werkelijkheid €18.500 te veel rente heeft betaald. En helaas concluderen wij steeds vaker dat dit geen uitzondering is.

Komt overigens niet alleen door het gemis aan -rente-op-rente. Maar ook omdat ABN AMRO niet verder terug rekent dan 2008. Voor oudere contracten zeer nadelig.

En wat doet ABN AMRO? Ze bieden je een extraatje van 5%.  Nou nou, wat een hoofdprijs!

Wij vinden dat ABN AMRO zich moet schamen, omdat ze hun klanten opnieuw willen belazeren en denken dat ze er met een basisschool rekensommetje mee weg komen.

Maar met zo’n flutregeling kun je beter niet akkoord gaan. Als je je aanmeldt bij Qollect gaan wij ons best doen om het juiste bedrag voor je op te halen, met de juiste berekening!

 

Rob Goedhart

Voorzitter Stichting Geldbelangen

 

Meld je nu aan!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram